Bibelen: Kvinden er skabt for manden, ikke omvendt!

Når den almene, ikke-troende dansker tænkter på kristendommen, er det ofte med tanken om at man vidst skal være god mod sin næste, og at man ikke må have sex før ægteskabet. Men hvad siger den kristne bibel egentlig om kvindens rolle?

Tilbage i Første Mosebog, lokker Eva sin mand Adam til spise af kundskabens træ. Det eneste træ i Edens Have, som Gud havde forbudt dem at spise af. Da Gud opdager dette, smider han mennesket ud af haven og giver dem en straf med på vejen: (GT, 1. Mosebog, Kapitel 3, v. 16-17)

v16  Til kvinden sagde han:
      »Jeg vil gøre dit svangerskab
      plagsomt og pinefuldt,
      i smerte skal du føde børn.
      Du skal begære din mand,
      og han skal herske over dig
v17  Til Adam sagde han:
      »Fordi du lyttede til din kvinde
      og spiste af det træ,
      jeg forbød dig at spise af,
      skal agerjorden være forbandet for din skyld;
      med møje skal du skaffe dig føden
      alle dine dage.”

Gud er ikke glad. Adam har lyttet til sin kvinde. Fra nu af skal manden herske over sin hustru. Ganske vidst straffer Gud også manden: Det bliver nu mere bøvlet for ham at bringe mad på bordet.

For rigtigt at få opridset denne gode kristne husorden, springer vi frem til Efeserbrevet, kapitel 5, vers 21-24:

v21  I skal underordne jer under hinanden i ærefrygt for Kristus, v22  I hustruer under jeres mænd som under Herren; v23  for en mand er sin hustrus hoved, ligesom Kristus er kirkens hoved og sit legemes frelser. v24  Ligesom kirken underordner sig under Kristus, sådan skal også I hustruer underordne jer under jeres mænd i alt.”

Det kunne nærmest lyde som om at kvinden helst ikke skal tænke selvstændigt, men lade sin mand bestemme. Lad os prøve at grave lidt videre i det. I 1. Korinterbrev, kapitel 11, vers 6-9 står der følgende:

v6  Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe. Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket. v7  Men en mand behøver ikke at have noget på hovedet, for han er Guds billede og afglans. Men kvinden er mandens afglans. v8  For manden kom ikke fra kvinden, men kvinden fra manden, v9  og manden blev ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld.

Kvinden er altså skabt for manden skyld. Dette lyder bekendt. Det lyder jo nærmest som en hierarkisk orden. Først Gud, så manden, til sidst kvinden. Man kunne fristes til at kalde det.. ja, undertrykkende? Ligestilling, anyone? Og i øvrigt, kvinde: Kend din plads!: (kapitel 14, vers 34-36)

Som i alle de helliges menigheder v34  skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger.v35  Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. v36  Eller er det fra jer, Guds ord er udgået, eller er det kun jer, det er nået til?

Ja, hvad er der så at diskutere? Hvis man har hørt om kontroverserne med de kvindelige præster, er det fra disse vers dette opstår. Hvordan vover en kvinde at udtale sig om religion? Siden manden er kvindens hoved, er det jo bedst hvis hun venter til hun kommer hjem, for at høre hendes mand hvad hun skal synes og tænke. Og bare lige for at slå kvindens gode kristne rolle fast (1. Timotheusbrev, kapitel 2, vers 11-14):

v11  En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt; v12  men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed. v13  For Adam blev skabt først, derefter Eva,v14  og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet.

Det kunne jo næsten lyde som om at Gud bebrejder kvinden i al almindelig for menneskehedens syndefald?

Diskussion:

  1. Skal man læse bibelen bogstaveligt, eller blot vælge de sider af den som man synes lyder nogenlunde rimeligt?
  2. Og hvis man vælger og fravælger vers, afhængigt af hvad der passer ind i det moderne liv, hvor går grænsen så? Man kan tolke som man vil, men det står sort på hvidt.
  3. Så enten er bibelen sand, og du skal som kvinde underkaste dig din mand og give afkald på din selvstændighed, eller også er den ikke?

Og lidt sjov og spas til sidst: Et par hollandske drenge bytter omslaget på bibelen ud, så den ligner en koran, og læser så op for folk på gaden:

 

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s